- The Washington Times - Saturday, May 26, 2007

CARACAS, Venezuela — Tens of thousands of Venezuelans took to the streets again yesterday chanting “Freedom, Freedom” to protest President Hugo Chavez’s decision not to renew the broadcast license of the country’s most-watched TV station, an outlet for the opposition.

Police lined a Caracas avenue while the protesters paraded past, some holding signs reading “No to silence,” while others placed tape over their mouths.

Radio Caracas Television, the sole opposition-aligned TV station with nationwide reach, is due to go off the air at midnight tonight. Protesters say that by not renewing RCTV’s license, Mr. Chavez is attempting to silence critics of his leftist government.

Founded in 1953, RCTV broadcasts a mix of talk shows, sports, soap operas and the popular comedy program “Radio Rochela,” which often pokes fun at Mr. Chavez.

Mr. Chavez defends the decision as a legal move to democratize the airwaves by turning over RCTV’s signal to a public service channel. The president and his supporters have accused RCTV of supporting a failed 2002 coup against him, violating broadcast laws and regularly showing programs with excessive violence and sexual content.

In one downtown Caracas plaza, hundreds of red-clad Chavez supporters gathered in front of a large television screen, where purported violations by RCTV were replayed as the words, “Tell the truth,” rolled across the screen.

Groups such as Human Rights Watch and Reporters Without Borders have called the government’s move a flagrant effort to silence criticism. The European Parliament and the U.S. Senate both passed resolutions condemning the decision.

Mr. Chavez is a popular leader at odds with the United States who was re-elected in December by a wide margin. The opposition has seized on the RCTV takeover to revive street demonstrations that faded immediately following last year’s election defeat.

Venezuela’s Supreme Court ruled on Friday that broadcasting equipment used by the channel must be made available to the state-funded channel that will replace it.

In a speech Friday, Mr. Chavez denied that his decision threatens free speech.

“There is no country in the world where there is so much freedom of expression,” he said. “The license expires at midnight on May 27, and it’s not going to be renewed.”

Backing Mr. Chavez’s decision, dozens of supporters with bandanas over their faces held a rowdy demonstration late Friday outside the studios of another opposition-aligned TV station — Globovision — spray-painting the building with pro-Chavez slogans. The vandalism was condemned by the government.

Globovision is the only other major opposition-aligned channel, and it is not seen in all parts of the country. Two other channels that used to be staunchly anti-Chavez, Venevision and Televen, have recently toned down their coverage.

The National Telecommunications Commission said it was in the process of renewing licenses for other channels, including Venevision, that expire the same day.

LOAD COMMENTS ()

 

Click to Read More

Click to Hide