- Associated Press - Tuesday, August 16, 2011

LONDON (AP) - Lawyers and former executives have cast fresh doubt on the denials made by Rupert and James Murdoch over Britain’s phone hacking scandal, raising the prospect that the media tycoon’s son could be recalled for a new grilling by U.K. legislators.

In written testimony released by lawmakers Tuesday, former Murdoch lieutenants poked holes in the dramatic testimony delivered by their ex-bosses before Parliament last month, accusing them of misrepresentations, exaggerations and more.

Claims made by the Murdochs carried “serious inaccuracies,” ex-News International lawyer Jonathan Chapman said in a letter to the House of Commons’ media committee, rejecting the notion that the two had been kept in the dark by subordinates.

“Nobody kept Mr. James Murdoch or any other News International/News Corporation executives from being in full possession of the facts,” he said.

Other former executives contradicted James Murdoch’s assertion that he hadn’t been aware of a critical piece of evidence implying that illegal eavesdropping had been far more widespread than News International had previously claimed. The evidence, contained in an email apparently addressed to a senior News of the World reporter, appeared to rip apart the company’s fiercely-held claim that the illegal espionage campaign was limited to former royal editor Clive Goodman, who’d already been jailed over the practice.

James Murdoch told lawmakers he wasn’t aware of the email at the time, but his former legal adviser Tom Crone said that he’d specifically flagged it to his attention during a brief meeting in June of 2008.

“I have no doubt that I informed Mr. Murdoch of its existence, of what it was and where it came from,” Crone said in a letter.

Some of the most scathing attacks on Rupert Murdoch came from his former law firm, Harbottle & Lewis, which accused his company of misusing its legal advice.

The London-based firm said it was asked to perform a narrow review of emails at the News of the World following an employment claim made by Goodman, who’d lost his job after pleading guilty to phone hacking in 2007.

In Parliament, both Murdochs presented this as evidence that Harbottle & Lewis had thoroughly vetted the paper _ something the law firm rejected.

“There was absolutely no question of the firm being asked to provide News International with a clean bill of health,” the law firm said in a statement. It denied Rupert Murdoch’s assertion before Parliament that Harbottle & Lewis was commissioned to “find out what the hell was going on” after Goodman’s conviction, saying that if it had in fact been asked to do what the elder Murdoch described, it would have refused.

“It appears there has been some confusion in the mind of Mr. Rupert Murdoch, or perhaps he has been misinformed, about the role of the firm,” it added.

The attacks on the Murdochs’ testimony are latest to pile the pressure on News Corp., which has already had to close the News of the World tabloid and scupper its multibillion pound (dollar) bid for satellite broadcaster BSkyB as the scandal rumbled on through the summer.

The controversy _ which centers on allegations that reporters routinely listened to phone messages of public figures and bribed police officers to score scoops _ has also claimed the jobs of Prime Minister David Cameron’s top media aide, two top Scotland Yard officials and several long-serving newspaper journalists.

The near-daily revelations about past misbehavior have largely stopped, but the focus is shifting to the issue of whether James and Rupert Murdoch told the truth when they denied knowing what was going on at their newspapers.

Story Continues →