Tabloid scandal: Queen, Brown reportedly targeted

Question of the Day

Is it still considered bad form to talk politics during a social gathering?

View results

LONDON (AP) — The scandal engulfing Rupert Murdoch’s media empire exploded in several directions Monday, with fresh reports of phone-hacking attacks against some of the nation’s most powerful figures, including royals and former Prime Minister Gordon Brown.

Adding to the intrigue, Scotland Yard released an unusual statement accusing unidentified individuals of trying to sabotage its sprawling investigation. The police — themselves accused of accepting bribes from Mr.  Murdoch’s journalists — said somebody was deliberately planting distracting information in the press.

No one, it seemed, had been safe from the prying eyes of corrupt journalists.

Police officers betrayed members of the royal family to the News of The World, according to several reports. Other papers said Mr. Brown had his bank account broken into by a con man acting for Mr. Murdoch’s Sunday Times.

The reports couldn’t be confirmed, but they added to a sense of disbelief that has spread across Britain.

“The events of last week shocked the nation,” Culture Secretary Jeremy Hunt told lawmakers Monday. He said Britain’s proud press tradition had been “shaken by the revelation of what we now know to have happened at the News of The World.”

The British press furiously has been reporting allegations that journalists at the News of the World tabloid may have hacked into phones of young murder victims, families of dead servicemen and terrorism victims. The widening scandal has prompted Mr. Murdoch’s News Corp. to close the tabloid and withdraw its promise to spin off Sky News — a move that forced Mr. Hunt to refer New Corp.’s bid for British Sky Broadcasting to competition authorities.

The decision will delay the bid, although it was not immediately clear whether Mr. Murdoch hoped to buy time with the ploy in the hope the scandal would die down, or whether it was an implicit acknowledgment that the bid was dead.

A failure to clinch the $19 billion takeover would represent a huge setback for Mr. Murdoch, but even as the mogul was in London to try to contain the damage, allegations against his empire continued to rush in.

British media said that Mr. Brown was one of thousands targeted by News International, saying that his personal details — including his bank account and his son’s medical records — had been targeted by people working for titles including the Sun and the Sunday Times. None of the media cited sources, but Mr. Brown was set to give a statement later Monday.

On Monday afternoon, London’s Evening Standard newspaper and others claimed that bosses at News Corp., News International’s parent company, had discovered a series of emails indicating that employees had been making payments to members of Scotland Yard’s royal and diplomatic protection squad in return for personal details about the monarch and her entourage.

The Evening Standard cited “sources” without saying who the sources were or how they would be in a position to know.

Buckingham Palace has declined to be drawn on any of the reports.

Scotland Yard has declined to specifically address the claims, but in a statement directly referencing the Standard’s story, officials said that they were “extremely concerned and disappointed that the continuous release of selected information — that is only known by a small number of people — could have a significant impact on the corruption investigation.”

So who does Scotland Yard accuse of trying to derail its inquiry? Police have refused to say — although they named News International and its legal representatives as other parties to its information.

Story Continues →

View Entire Story

Copyright 2014 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Comments
blog comments powered by Disqus
TWT Video Picks