James Murdoch quizzed on private lobbying of U.K. leaders

Question of the Day

Should Congress make English the official language of the U.S.?

View results

LONDON (AP) — James Murdoch’s behind-the-scenes lobbying campaign spilled out into the public domain Tuesday as documents detailing his close ties to the British establishment were examined by a judge-led inquiry into media ethics.

The nature of the Murdoch family’s links with senior politicians is one of the key questions raised by Britain’s phone-hacking scandal, which has rocked the British establishment with revelations of media misdeeds, police corruption and corporate malpractice.

Critics of Rupert Murdoch's News Corp., the global media empire owned by James Murdoch’s father, claim the company’s close ties to top U.K. leaders helped boost its business agenda and allowed it to get away with illegal activities for years.

Some allege the Murdoch family’s influential newspapers helped squeeze favors from loyal politicians. In particular, they argue that Rupert Murdoch’s multibillion-dollar bid for the lucrative British Sky Broadcasting Group PLC was rubber-stamped by Britain’s Conservative Party leaders in return for favorable press coverage.

James Murdoch, showing little emotion, repeatedly denied the charge Tuesday.

“I would never have made that kind of a crass calculation. It just wouldn’t occur to me,” he testified under oath at Lord Justice Brian Leveson’s inquiry into media ethics.

James Murdoch’s comments gave a feel for his company’s considerable sway, detailing 20-odd dinners, lunches, breakfasts and other meetings with Prime Ministers David Cameron, Gordon Brown and Tony Blair between 2004 and 2010.

James Murdoch was also in close contact with British treasury chief George Osborne — visiting him at his retreat in Buckinghamshire — and Conservative government minister Jeremy Hunt, who once went so far as to describe himself as “a cheerleader for Rupert Murdoch’s contribution to British television.”

Over four hours of testimony, Mr. Murdoch was quizzed about his wide-ranging access to confidential government discussions about his bid for BSkyB in 2011. At the time, News Corp. was lobbying to be allowed to increase its share in BSkyB from around 40 percent to 100 percent, a potentially lucrative but sensitive move opposed by many competitors in the media industry.

After the phone-hacking scandal broke last July, News Corp. abandoned that bid to take over BSkyB.

Mr. Hunt — who’s now the minister charged with overseeing the 2012 London Olympic Games — repeatedly gave Mr. Murdoch intelligence on his political opponents and provided the inside track on what the government was doing, according to emails made public at the inquiry.

“Do you think it’s appropriate, Mr. Murdoch, that here you are getting confidential information as to what’s going on at a high level of government?” inquiry lawyer Robert Jay asked.

Mr. Murdoch hesitated before giving an awkward laugh.

“What I was concerned with here was the substance of what was being communicated, not the channel by which it was communicated,” he said.

Earlier in the hearing, Mr. Murdoch defended his record at the head of his father’s scandal-plagued British newspaper arm, saying that subordinates prevented him from making a clean sweep at the now-defunct News of the World tabloid. He repeated allegations that the tabloid’s then-editor, Colin Myler, and the company’s former lawyer, Tom Crone, misled him about the scale of illegal behavior at the newspaper.

Story Continues →

View Entire Story

Copyright 2014 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Comments
blog comments powered by Disqus
TWT Video Picks