- The Washington Times - Sunday, June 4, 2006

ASSOCIATED PRESS

Wen Ho Lee, the former nuclear weapons scientist once suspected of being a spy, settled his privacy lawsuit Friday and will receive $1.6 million from the government and five press organizations in a case that turned into a fight over reporters’ confidential sources.

Mr. Lee will receive $895,000 from the government for legal fees and associated taxes in the 6-year-old lawsuit in which he accused the Energy and Justice departments of violating his privacy rights by leaking information that he was under investigation as a spy for China.

The Associated Press and four other press organizations have agreed to pay Mr. Lee $750,000 as part of the settlement, which ends contempt-of-court proceedings against five reporters who refused to disclose the sources of their stories about the espionage investigation.

“We are hopeful that the agreements reached today will send the strong message that government officials and journalists must and should act responsibly in discharging their duties and be sensitive to the privacy interests afforded to every citizen of this country,” Mr. Lee said of the settlement.

The payment by AP, the New York Times, the Los Angeles Times, The Washington Post and ABC may be the only one of its kind, legal and media analysts said.

The companies said they agreed to the sum to forestall jail sentences for their reporters, even larger payments in the form of fines and the prospect of revealing confidential sources. The companies and their reporters were not defendants in the privacy lawsuit.

“We were reluctant to contribute anything to this settlement, but we sought relief in the courts and found none,” the companies said. “Given the rulings of the federal courts in Washington and the absence of a federal shield law, we decided this was the best course to protect our sources and to protect our journalists.”

The statement noted that the accuracy of the reporting itself was not challenged.

The government agencies did not admit that they had violated Mr. Lee’s privacy rights.

Mr. Lee was fired from his job at the Los Alamos National Laboratory in New Mexico, but he was never charged with espionage. He was held in solitary confinement for nine months, then released in 2000 after pleading guilty to mishandling computer files. A judge apologized for Mr. Lee’s treatment.

Two federal judges held the reporters in contempt for refusing to reveal their sources to Mr. Lee. The journalists had argued that he could obtain the information elsewhere.

U.S. District Judge Rosemary Collyer signed an order Friday vacating the contempt proceedings against the reporters, H. Josef Hebert of AP, James Risen of the New York Times, Bob Drogin of the Los Angeles Times, Walter Pincus of The Washington Post, and Pierre Thomas, formerly of CNN and now working for ABC News.

CNN, in a separate statement, said it declined to join in the settlement “because we had a philosophical disagreement over whether it was appropriate to pay money to Wen Ho Lee or anyone else to get out from under a subpoena.”


Copyright © 2018 The Washington Times, LLC. Click here for reprint permission.

The Washington Times Comment Policy

The Washington Times welcomes your comments on Spot.im, our third-party provider. Please read our Comment Policy before commenting.

 

Click to Read More and View Comments

Click to Hide