- The Washington Times - Monday, November 30, 2009

BAGHDAD | Turning on their TVs during the long holiday weekend, Iraqis were greeted by a familiar if unexpected face from their brutal past: Saddam Hussein.

The late Iraqi dictator is lauded on a mysterious satellite channel that began broadcasting on the Islamic calendar’s anniversary of his 2006 execution.

No one seems to know who is bankrolling the so-called Saddam Channel, although the Iraqi government suspects the Ba’athists, whose political party Saddam once led. The Associated Press tracked down a man in Damascus, Syria, named Mohammed Jarboua, who said he is the channel’s chairman.

The Saddam Channel, he said, “didn’t receive a penny from the Ba’athists” and is for Iraqis and other Arabs who “long for his rule.”

Mr. Jarboua has clearly made considerable efforts to hide where it’s aired from and refuses to say who is funding it besides “people who love us.”

Iraqis surprised to find Saddam on their TVs responded with the kind of divided emotions that marked his reign.

“Iraqis don’t need such a satellite channel because it has hostile intentions,” said Hassan Subhi, a 28-year-old Shi’ite who owns an Internet cafe in eastern Baghdad.

Others said they felt a nostalgic sorrow at the sight of their late leader, a Sunni Arab.

“All my family felt sad,” said Samar Majid, a Sunni high school teacher in western Baghdad, mentioning images shown from Saddam’s execution, and pictures of his two sons and grandson.

The channel, which is broadcast across the Arab world, dredges up the sectarian divisions that Saddam inspired among Shi’ites and Sunnis as Iraq is gearing up for crucial national elections. Iraqi politicians have been arguing over parliamentary seat distribution in a dispute that has inflamed the splits. The wrangling will likely delay the vote beyond its constitutionally required Jan. 30 deadline.

Saddam’s hanging three years ago was on the first day of Eid al-Adha, the most important holiday of the Islamic calendar. His execution — and the day it was done — remains a sore point for Saddam sympathizers still smarting over images of the defiant leader in his final moments as Shi’ites in the death chamber shouted curses.

The Saddam Channel debuted Friday, the first day of this year’s Eid for Sunnis. The holiday started Saturday for Shi’ites. The station’s official name alternates between “Al-Lafeta” (“the banner”) and “Al-Arabi” (“the Arab”).

It is mostly a montage of flattering, still images of Saddam — some of him dressed in military uniform, others in a suit, even one astride a white horse. One image shows his sons Uday and Qusai smiling with their father, and another their bodies after they and Saddam’s grandson, Mustafa, were killed in a July 2003 gunfight with U.S. troops.

One prominently displayed image is that of a man burning an American flag. Another shows graves covered with Iraqi flags.

All the pictures are set against audio recordings of Saddam making speeches and reciting poetry. Patriotic songs urge listeners to “liberate our country.” None of the pictures appear to be recent, and no announcers or commentators appear or speak.

Among the many mysteries surrounding the channel is where it is being broadcast from.

In a telephone interview Sunday from Damascus, Mr. Jarboua said that he is Algerian and that the Saddam Channel is based in Europe but refused to say where, citing safety concerns for its employees.

Copyright © 2018 The Washington Times, LLC. Click here for reprint permission.

The Washington Times Comment Policy

The Washington Times is switching its third-party commenting system from Disqus to Spot.IM. You will need to either create an account with Spot.im or if you wish to use your Disqus account look under the Conversation for the link "Have a Disqus Account?". Please read our Comment Policy before commenting.

 

Click to Read More

Click to Hide