- Associated Press - Saturday, February 6, 2016

LAWRENCE, Kan. (AP) - The student newspaper at the University of Kansas has filed a lawsuit accusing university administrators of approving funding cuts to the newspaper that were enacted after an editorial critical of the student Senate.

The University Daily Kansan’s leadership filed the lawsuit Friday in U.S. District Court in Kansas City, Kansas. The lawsuit accuses University of Kansas Chancellor Bernadette Gray-Little and Vice Provost for Student Affairs Tammara Durham of approving funding cuts to the newspaper made by the student Senate in violation of the newspaper’s freedom of speech protections.

University spokesman Joe Monaco told The Topeka Capital-Journal (https://bit.ly/1Q22x9R) Friday he didn’t know anything about the lawsuit and said no one was immediately available to comment. He did not immediately respond to an email seeking comment Saturday.

A spokesman for the student Senate didn’t immediately return a call early Friday evening.

The lawsuit comes after a May 2014 editorial in the student newspaper by Mark Johnson, president of the Kansan’s board of directors. The editorial highlighted “inadequacies” in the student Senate election code and what the paper called a “confusing” appeals process.

The lawsuit also alleges that throughout the next annual budget review of the Kansan’s student fees, student senators used the process to punish the newspaper’s leadership for unflattering coverage. The newspaper sought to maintain its funding level of $2 per student per semester, or about $90,000 a year. But in February 2015 the student senate’s fee review committee voted to cut the fee to $1, reducing funding by about $45,000.

The lawsuit alleges that as the Kansan’s fee made its way through the senate process, the newspaper’s content was discussed multiple times. The full Senate approved a $1 fee cut on April 1, 2015.

“We want our funding restored and we want acknowledgment that there was a First Amendment violation,” said Katie Kutsko, the newspaper’s former editor in chief, and a plaintiff in the lawsuit.

___

Information from: The Topeka (Kan.) Capital-Journal, https://www.cjonline.com

Copyright © 2018 The Washington Times, LLC.

The Washington Times Comment Policy

The Washington Times is switching its third-party commenting system from Disqus to Spot.IM. You will need to either create an account with Spot.im or if you wish to use your Disqus account look under the Conversation for the link "Have a Disqus Account?". Please read our Comment Policy before commenting.

 

Click to Read More

Click to Hide