Continued from page 1

It also amounts to a hefty payday for former Vice President Al Gore and cofounder Joel Hyatt, each of whom had 20 percent stakes in Current. Comcast had less than a 10 percent stake. Another major investor in Current TV was supermarket magnate and entertainment industry investor Ron Burkle, according to information service Capital IQ.

Gore announced the sale Wednesday, saying in a statement that Al-Jazeera shares Current TV’s mission “to give voice to those who are not typically heard; to speak truth to power; to provide independent and diverse points of view; and to tell the stories that no one else is telling.”

Orville Schell, the former dean of journalism at University of California, Berkeley who was on Current’s board, said the sale was justified.

“The reason to sell to Al-Jazeera is that they wished to buy it,” Schell said in an email reply to The Associated Press. “Whatever one may think about them, they have become a serious broadcaster that covers the world in an impressively comprehensive way. Time Warner probably dropped the contract because they fear American prejudice.”

Al-Jazeera plans to gradually transform Current into Al-Jazeera America. More than half of the content will be U.S. news and the network will have its headquarters in New York, spokesman Stan Collender said.

Al-Jazeera’s assimilation into U.S. mainstream media hasn’t been smooth. In 2010, Al-Jazeera English’s managing director, Tony Burman, blamed a “very aggressive hostility” from the Bush administration for reluctance among cable and satellite companies to show the network.

As far as regulatory issues go, Collender said there are no rules against foreign ownership of a cable channel _ unlike the strict rules limiting foreign ownership of free-to-air TV stations. He said the move is based on demand, adding that 40 percent of viewing traffic on Al-Jazeera English’s website is from the U.S.

“This is a pure business decision based on recognized demand,” Collender said. “When people watch Al-Jazeera, they tend to like it a great deal.”

Al-Jazeera has garnered respect for its ability to build a serious news product in a short time. In a statement announcing the deal, it touted numerous U.S. journalism awards it received in 2012, including the Robert F. Kennedy Journalism Award Grand Prize and the Scripps Howard Award for Television/Cable In-Depth Reporting.

But there may be a culture clash at the network. Dave Marash, a former “Nightline” reporter who worked for Al-Jazeera in Washington, said he left the network in 2008 in part because he sensed an anti-American bias there.

Al-Jazeera English went on the air in November 2006. It moved quickly to establish a strong presence on the Internet, launching web streaming services and embracing new social media services such as Twitter in part to compensate for its lack of a presence on U.S. airwaves.

The English news network has a different news staff and a separate budget from the Arabic network, which launched in 1996. They and the company’s growing stable of other Al-Jazeera branded channels are overseen by Sheik Ahmed bin Jassim Al Thani, a member of Qatar’s royal family.

Sheik Ahmed took over last year following the abrupt resignation of the company’s longtime Palestinian head, Wadah Khanfar, who was widely credited with helping build Al-Jazeera into an influential global brand. In his departure note to staff, he said he was leaving behind “a mature organization” that “will continue to maintain its trailblazing path.”

Both the English and the Arabic channels actively covered the protests, violence and political upheaval that have become known as the Arab Spring.

Current, meanwhile, began as a groundbreaking effort to promote user-generated content. But it has settled into a more conventional format of political talk television with a liberal bent. Gore worked on-air as an analyst during its recent election night coverage.

Story Continues →