- The Washington Times - Thursday, September 23, 2004

CBS just doesn’t get it. It’s not enough to say you’re sorry when your network’s most prominent and trusted journalists tried to influence the outcome of an election.

And make no mistake, that’s what Dan Rather and his associates at “60 Minutes” tried to do on Sept. 8, when they aired a story claiming George W. Bush disobeyed a direct order from his Texas Air National Guard commander during the Vietnam War.

On Monday, the network admitted “CBS News cannot prove that the documents [alleging Mr. Bush’s malfeasance] are authentic, which is the only acceptable journalistic standard to justify using them in the report. We should not have used them. That was a mistake, which we deeply regret.”

Mistakes were made. We’re sorry. But don’t worry; we’ll investigate what went wrong. Let’s move on. Trust us.

But why should we? Dan Rather can profess he is a “fact-finder” and “truth-teller” ‘til armadillos fly, but his actions belie those sentiments. In interviews following his admission he should not have used the discredited documents — which virtually everyone now agrees are forgeries — Mr. Rather still maintains the thrust of his reporting on Mr. Bush’s National Guard service was true and accurate.

“We were not right in every detail,” he told WCBS reporter Marcia Kramer on Monday, but “We had a wealth of information. We knew the basic information was true.”

Knew it was true? How? President Bush has ordered release of all records related to his service in the National Guard. Although some records may have been lost — they are 30 years old, after all — literally hundreds of pages have been released, and nothing in them that even hints Mr. Bush ever disobeyed a direct order or used political influence to secure his place in the Guard. To the contrary, the documentary evidence and most credible contemporary witnesses contradict both allegations.

Yet, in the face of the evidence, Mr. Rather insists these allegations are true with the zeal only a partisan can muster. He didn’t just rush to judgment on the initial “60 Minutes” report. Within one week, he defended the story twice on the “CBS Evening News,” charging criticisms of the story were coming from “partisan political operatives” even after numerous experts began questioning the documents on which the story was based. Then he aired a subsequent story on “60 Minutes,” which maintained that even if the documents in question were forged, “We do feel that it’s important to underscore this point: Those who have criticized aspects of our story have never criticized the heart of it, the major thrust of our report, that George Bush received preferential treatment to get into the National Guard and, once accepted, failed to satisfy the requirements of his service. If we uncover any information to the contrary, rest assured we shall report that also.”

But information to the contrary has been widely available since February. As Byron York wrote in National Review in early March, Mr. Bush “was given an honorable discharge after serving five years, four months, and five days of his original six-year commitment,” having been released early — then a common custom — to attend Harvard Business School.

Nearly two years of Mr. Bush’s service was full-time active duty. During his time in the Guard, Mr. York reports, records show Mr. Bush earned the requisite 50 points per year to fulfill his obligation every year he served: 253 in Year 1, 340 in Year 2, 137 in Year 3, 112 in Year 4, and 56 in Years 5 and 6.

Dan Rather and his “60 Minutes” producer Mary Mapes showed no genuine interest in reporting the truth. Their obvious motive was to discredit a sitting president, to portray him as a shirker unfit to be commander in chief. Miss Mapes has admitted she has been chasing this story for five years. Her eagerness to move the story forward included urging Joe Lockhart, the former Bill Clinton White House spokesman who is now a top aide in John Kerry’s campaign, to talk to Bill Burkett, the man who provided the forged documents to CBS.

Mr. Rather and Miss Mapes must go. Anything less makes CBS itself a witting accomplice in this partisan political attack.

Linda Chavez is a nationally syndicated columnist.

Copyright © 2019 The Washington Times, LLC. Click here for reprint permission.

The Washington Times Comment Policy

The Washington Times welcomes your comments on Spot.im, our third-party provider. Please read our Comment Policy before commenting.


Click to Read More and View Comments

Click to Hide